לייעוץ משפטי חייגו:03-5741187
לתיאום פגישת ייעוץ
תביעות ביטוח ונזיקין
נועם דבוש הינו עורך דין בעל ותק ונסיון מוכח בתחום דיני ביטוח ודיני נזיקין. המשרד עוסק בתביעות לפיצוי עקב נזקי גוף שנגרמו עקב תאונה או מחלה, וכן בתביעות לפיצוי עקב נזקי רכוש.
משרדינו פועל להשגת הפיצוי המירבי עבור לקוחותיו ושם את אינטרס הלקוח בראש מעייניו. הצלחות המשרד מדברות בעד עצמן.
לעו"ד נועם דבוש נסיון רב בהופעה בבתי משפט וייצוג נפגעי גוף ונפגעי רכוש. המשרד מייצג מבוטחים נגד חברות ביטוח, ניזוקים נגד מזיקים וכן מזיקים נגד ניזוקים.
עורך דין נועם דבוש

פיצויים שנפסקו

תאונת אופנוע/קטנוע

עו"ד נועם דבוש בעל ותק ונסיון בטיפול בתיקי נפגעי תאונות אופנועים וקטנועים ופועל להשגת הפיצוי המירבי עבור לקוחותיו.

להלן מדריך בסיסי בנושא פיצוי עקב נזקי גוף שנגרמו בתאונת דרכים. המדריך אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי קונקרטי.

נפגעי גוף כתוצאה משימוש בקטנוע או באופנוע זכאים לפיצוי ואין רלוונטיות לשאלה מי אשם בתאונה. רוכב אופנוע, הולך רגל או אדם אשר הורכב על קטנוע זכאים לפיצוי במידה ונפגעו כתוצאה מהשימוש ברכב דו גלגלי ובלבד שהתאונה נכללת בהגדרות הקבועות בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975.

כיצד להתנהל לאחר קרות התאונה?
  • לתעד, ככל שניתן, את פרטי הרכבים, הנהגים והעדים לתאונה – מספר רישוי של הרכבים, מספרי הפוליסות של הרכבים, שמות הנהגים והעדים, מספרי תעודות זהות ומספרי טלפון.
  • לפנות לקבלת טיפול רפואי ולפרט בפני הגורם המטפל (לדוג`: אמבולנס, חדר מיון בבית חולים) את כל החבלות והליקויים הרפואיים כתוצאה מהתאונה - רצוי לוודא כי הדו"ח אכן כולל את כל תלונותיכם. 
  • לפנות לעורך דין הבקיא בתחום דיני הנזיקין והביטוח לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני. 
  • לפנות לתחנת המשטרה ולדווח על התאונה - רצוי להגיע לתחנה עם פרטי הרכבים והנהגים המעורבים בתאונה ולהביא לתחנה מסמכים, כגון: רשיון אופנוע, תעודת ביטוח חובה, רשיון נהיגה וצילום של התיעוד הרפואי הראשוני (דו"ח אמבולנס, דו"ח חדר מיון בבית חולים או קופת חולים וכיו"ב).  
  • לאסוף ולשמור את כל המסמכים הרלוונטיים לתאונה – כגון: תעודת ביטוח ורשיון רכב תקפים למועד התאונה, רשיון נהיגה, תיעוד רפואי, אישור משטרה לגבי התאונה, צילום עדות כתובה שנמסרה למשטרה, קבלות עבור הוצאות רפואיות והוצאות אחרות הקשורות לתאונה, צילומים של זירת התאונה בזמן אמת, צילומים של נזקי הגוף, תלושי משכורת ועוד.

מי משלם את הפיצוי ואת מי צריך לתבוע?
התשובה לשאלה זו, תלויה בזהות הנפגע ובנסיבות הספציפיות של התאונה. להלן הסבר על התרחישים הנפוצים ביותר כשמדובר בנפגעי תאונות דרכים בהם מעורב אופנוע:
  • פגיעה שנגרמה לרוכב האופנוע – יתבע את מבטחת האופנוע בביטוח חובה.
    דוג` 1: רוכב אופנוע אשר החליק עם האופנוע.
    דוג` 2: רוכב אופנוע אשר נפגע כתוצאה מהתנגשות עם רכב אחר.
  • פגיעה של האדם שהורכב על האופנוע – יתבע את מבטחת האופנוע בביטוח חובה ואת רוכב האופנוע.
    דוג`: אדם שהורכב על האופנוע, נפל במהלך נסיעה ונגרמו לו נזקי גוף.
  • הולך רגל שנדרס ע"י אופנוע – יתבע את מבטחת האופנוע בביטוח חובה, את רוכב האופנוע ויתכן שגם את מתיר השימוש באופנוע.
תאונת אופנוע בעבודה
תאונת אופנוע או קטנוע אשר ארעה בדרך לעבודה או במהלך העבודה או בדרך חזרה בעבודה, ככלל, תחשב כתאונת עבודה. במקרים כאלה, כדי לקבל את הפיצוי, בדרך כלל, יהא על הנפגע להתנהל הן מול המוסד לביטוח לאומי והן מול מבטחת הרכב בביטוח חובה. לציין, כי בכל מקרה הנפגע לא יקבל כפל פיצוי משני גופים אלה. למבטחת הרכב בביטוח חובה, תהא הזכות לנכות מהפיצוי שישולם לנפגע את הפיצוי ששילם המוסד לביטוח לאומי לנפגע בעקבות תאונת הדרכים.

אופנוע אשר במועד התאונה לא היה מבוטח בביטוח חובה
החוק מטיל חובה על בעל אופנוע לבטח את האופנוע, לכל הפחות בביטוח חובה המקנה כיסוי ביטוחי למי שיפגע בעקבות השימוש באופנוע.
עם זאת, גם אם האופנוע שהיה מעורב בתאונת דרכים לא היה מבוטח בביטוח חובה במועד התאונה, ייתכן שמגיע לנפגע פיצוי. שאלת הפיצוי תלויה בנסיבות התאונה וזהות הנפגע. ייתכן שעל אף שהאופנוע לא היה מבוטח בביטוח חובה, בכל זאת, מגיע לנפגע פיצוי עקב נזקי הגוף שנגרמו לו. בנסיבות מיוחדות אלה, יכול והנפגע זכאי לתבוע פיצוי מנהג הרכב השני שהיה מעורב בתאונה ומחברת הביטוח שלו או מקרן הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (קרנית). באם נפגעתם בתאונה כאשר לאופנוע לא היה ביטוח חובה, פנו למשרדנו לצורך קבלת ייעוץ ספציפי המתאים לנסיבות התאונה.


זהירות השתתפות עצמית בביטוח חובה לקטנוע או לאופנוע – חיסכון בפרמיה עלול לעלות לכם ביוקר !
אל תתפתו לרכוש תעודת ביטוח חובה לאופנוע (או לקטנוע) הכוללת השתתפות עצמית – כעורך דין העוסק בנזקי תאונות אופנועים וקטנועים, אני ממליץ להיזהר מ"מלכודת הדבש" הכוללת הנחה של מאות שקלים בודדים בביטוח חובה לקטנוע ולאופנוע. במקרה של תאונת דרכים הנחה זו תוביל להפחתה גסה ולא מידתית בסכום הפיצויים.
 
כידוע, במקרה של תאונת דרכים בעקבותיה נגרמו לרוכב אופנוע נזקי גוף, עליו לתבוע פיצוי מחברת הביטוח אשר ביטחה את האופנוע בביטוח חובה.
בשנים האחרונות, חברות הביטוח מוכרות לבעלי קטנועים ואופנועים תעודות ביטוח מוזלות הכוללות השתתפות עצמית, ורבים מרוכבי הקטנועים והאופנועים מתפתים לרכוש תעודות לקויות מסוג זה, שכן הן מקנות הנחה של מאות בודדות של שקלים לשנה ("מלכודת דבש").
תמורת הנחה מזערית בביטוח חובה רוכבי הקטנועים והאופנועים מוותרים על פיצוי של עשרות אלפי שקלים במקרה של תאונת דרכים.
יודגש כי ברכישת תעודת ביטוח עם השתתפות עצמית, המבוטח בעצם מסכים מראש כי, במקרה של תאונה, תפחית חברת הביטוח מהפיצוי המגיע לו סכום אשר יכול להגיע לכ – 30,000 ש"ח.

סעיף ההשתתפות העצמית בביטוח חובה לקטנוע או לאופנוע מורכב משני סוגי הפחתות:
  • וויתור על פיצוי של עד 25,000 ₪ בגין "כאב וסבל" שיגרם לרוכב האופנוע בעקבות תאונה.
  • בנוסף, וויתור על פיצוי עבור 7 ימי העבודה הראשונים בהם רוכב האופנוע יהיה באובדן כושר עבודה כתוצאה מתאונת דרכים.

יודגש, כי, במקרה של תאונה, ההשתתפות העצמית תופחת מהפיצוי המגיע לרוכב הקטנוע או האופנוע וזה לא רלוונטי אם רוכב האופנוע אשם בתאונה או לא ! רוצה לומר, גם אם רוכב האופנוע לא אשם בתאונה, תפחית חברת הביטוח חלק ניכר מהפיצוי וזאת כיוון שרוכב האופנוע (או הקטנוע) התפתה לקבל הנחה מזערית ברכישת ביטוח חובה.
 
רוב תאונות האופנוע הן תאונות קלות יחסית ולכן, באם רוכב האופנוע שנפגע רכש ביטוח חובה עם השתתפות עצמית, לרוב הוא לא יהיה זכאי לפיצוי מחברת הביטוח, שכן הפיצוי "יבלע" בסכום ההשתתפות העצמית.
 
דוגמא: משה רכב על קטנוע והחליק בעוצמה על הכביש. כתוצאה מכך משה נקע את הקרסול ולא יכול היה לעבוד במשך 7 ימי עבודה. בנוסף, נניח שהכאב והסבל של משה כתוצאה מהתאונה שווים 25,000 ש"ח. במקרה כזה, אם לפני התאונה משה רכש ביטוח חובה עם השתתפות עצמית (במקום ביטוח חובה רגיל), הוא לא יהיה זכאי לפיצוי כלשהו עקב התאונה.
 
מה ההבדל בין השתתפות עצמית בביטוח חובה לאופנוע (או לקטנוע) לבין השתתפות עצמית בביטוח "מקיף" וביטוח צד ג` לרכב?
אנשים נוטים לחשוב שההשתתפות העצמית בביטוח חובה לאופנוע או לקטנוע דומה (או זהה) להשתתפות העצמית הנכללת בביטוח "מקיף" לרכב או בביטוח צד ג` לרכב. מדובר בטעות נפוצה, ולהלן אסביר את שני ההבדלים העיקריים:
  • ביטוח חובה כולל כיסוי ביטוחי לנזקי גוף, ואילו ביטוח "מקיף" וביטוח צד ג` כוללים כיסוי ביטוחי לנזקי רכוש [דהיינו לנזקים שיגרמו לרכב עצמו (נזקי פח וכיו"ב)].
  • בביטוח חובה לקטנוע או לאופנוע חברת הביטוח תפחית מהפיצוי המגיע לנפגע גם אם הוא אשם בתאונה וגם אם הוא לא אשם בתאונה. לעומת זאת, בביטוח "מקיף" לרכב, או בביטוח צד ג` לרכב, חברת הביטוח תפחית את ההשתתפות העצמית (מהפיצוי המגיע למבוטח) רק אם הוא אשם בתאונה.
גובה הפיצוי
פיצוי לנפגע תאונת דרכים תלוי בפרמטרים שונים, כגון: אופי הפגיעה, גיל הנפגע, מספר ימי האשפוז בעקבות התאונה, שיעור הנכות שתקבע לנפגע, גובה השכר בתקופה שקדמה לתאונה, תקופת אי כושר עבודה והעדרות מהעבודה בעקבות התאונה, רמת השכלה של הנפגע ופוטנציאל השתכרותו.

תשלום תכוף
נפגעי תאונות דרכים רשאים לדרוש עבור נזקי הגוף שנגרמו להם פיצוי חלקי תכוף (מלשון תיכף, תשלום מהיר) על חשבון הפיצוי אשר ישולם להם בסוף בירור תביעתם. הליך זה נועד לממן את ההוצאות המיידיות של נפגעי תאונות דרכים ומשפחותיהם. הליך דרישת התשלום התכוף ממבטחת האופנוע (או מתאגיד קרנית או מהמדינה) רלוונטי בעיקר לנפגעים אשר בעקבות התאונה אינם יכולים לעבוד לפרנסתם ולפרסת משפחתם או לבני משפחתו של מי שנהרג בתאונת דרכים. נפגע תאונות דרכים או תלוייו זכאים לקבל תשלום תכוף עבור הוצאות שהוציא הנפגע לצורכי ריפויו, סיעודו וצורכי מחייתו ומחיית משפחתו אשר פרנסתם עליו.

ממה מורכב הפיצוי המגיע לנפגע תאונת דרכים?
הפיצוי הכולל להם זכאים נפגעי גוף עקב תאונות דרכים מורכב ממספר ראשי נזק עיקריים, כדלקמן:

  • כאב וסבל
    גובה הפיצוי בראש נזק זה תלוי בעיקר בשיעור אחוזי הנכות הרפואית שנקבעה לנפגע, מספר ימי האשפוז כתוצאה מהתאונה וגיל הנפגע במועד התאונה.

  • הפסדי השתכרות לעבר
    במסגרת ראש נזק זה, מחשבים את הפסדי השכר שנגרמו לנפגע ממועד התאונה ועד למועד חישוב הנזק. לפיכך, ככל שלפני התאונה, השתכר הנפגע שכר גבוה כך יהא נפגע זכאי לפיצוי גבוה יותר בראש נזק זה. משכך, במקרה של תאונה, חשוב לרכז את תלושי המשכורת של הנפגע מהתקופה שקדמה לתאונה.

  • הפסד השתכרות לעתיד
    במסגרת ראש נזק זה, מחשבים את הפסדי השכר שיגרמו לנפגע ממועד התאונה ועד לסוף תוחלת שנות העבודה, אך כיצד ידע בית המשפט לצפות את גובה השכר של הנפגע לעתיד? בראש נזק זה נעשה נסיון להעריך את פוטנציאל השכר של הנפגע לעתיד, וזאת, בין היתר, באמצעות בירור השאלות, כדלקמן:
    • מה היו הישגיו הלימודיים והמקצועיים של הנפגע?
    • מה היה ממוצע שכרו של הנפגע בתקופה שקדמה לתאונה?
    • מה היה גיל התובע במועד התאונה? 
    • האם, ללא קשר לפגיעתו בתאונה, סובל התובע מליקוי רפואי כלשהו המגביל את כושר עבודתו?
עזרת צד ג`
במסגרת ראש נזק זה, מחשבים את ההוצאות שנגרמו לנפגע תאונת דרכים בעקבות העסקת עזרה של אדם אחר ומנסים להעריך את ההוצאות שעתיד הנפגע לשלם עבור עזרה זו ובלבד שהיא נובעת מהמגבלות שנותרו לו כתוצאה מהתאונה. לציין, כי גם עזרת בני המשפחה מקנה פיצוי בראש נזק זה.

הוצאות רפואיות
במסגרת ראש נזק זה, זכאים נפגעי תאונות דרכים לתשלום פיצוי בגין ההוצאות שאינן משולמות במסגרת סל הבריאות. פיצוי עבור ההוצאות הרפואיות לעבר יחושבו בעיקר על בסיס המצאת קבלות ופיצוי עבור ההוצאות הרפואיות לעתיד יחושבו בעיקר בהתאם להערכת מומחה רפואי בנוגע לתדירות ואופי הטיפולים הרפואיים הצפויים בעתיד. מטבע הדברים, ככל שהפציעה חמורה יותר, יטה בית המשפט להעריך את הפיצוי עבור ההוצאות הרפואיות הצפויות בעתיד על הצד הגבוה יותר.

הוצאות נסיעה
במסגרת ראש נזק זה, מחשבים בעיקר את ההוצאות שנגרמו לנפגע בעקבות תאונת דרכים בעקבות התאונה ובכלל זה נסיעה לטיפולים רפואיים, לייעוץ משפטי, לבית המשפט וכיו"ב. בנוסף, זכאי הנפגע לקבל החזר עבור הוצאות חניה ששילם בעקבות הנסיעות כאמור.

הוצאות התאמת דיור
נפגעי תאונות דרכים קטלניות זקוקים להתאמת דירתם למוגבלותם כתוצאה מהתאונה, עובדה הכרוכה בהוצאות רבות, כגון: מיזוג אוויר, הרחבת משקופי הדלתות לצורך מעבר עם כיסא גלגלים וכו`.

הוצאות שונות נוספות יכולות להיכלל בנתוני תביעת פיצויים כגון: הוצאות חשמל מוגברות (בגלל מיזוג מוגבר, כביסות), הוצאות מים מוגברות, הוצאות עבור שיעורים פרטיים והוראה מתקנת, הוצאות בגין תשלום ריביות ונטילת הלוואות וכיוצא בזה. כל תביעה לגופה בהתאם לנתוני הנפגע.

הפסד פנסיה וזכיות סוציאליות
מקובל כי, מלבד השכר שמשלם המעביד לעובד, מפריש המעביד עבור העובד סכום כסף עבור קרן פנסיה ו/או זכויות סוציאליות אחרות. נפגע תאונת דרכים זכאי לקבל פיצוי עבור הפסד ההפרשות לקרן פנסיה וזכויות סוציאליות, הפסד אשר לרוב נובע מירידה בשכר.

מקרי מוות עקב תאונות דרכים
מקרי מוות עקב תאונות דרכים כוללים, מטבע הדברים, הוצאות וראשי נזק נוספים בגינם זכאים יורשי המנוח ו/או תלוייו לתוספת פיצוי.

מנגנון הפיצוי ליורשים ותלויים של אדם שנפטר כתוצאה מהתאונת דרכים נגזר מגילו של האדם במועד התאונה וכן מגובה השכר שלו טרם התאונה. רכיב נוסף ומרכזי המשפיע על גובה הפיצוי הוא מספר הנפשות שהיו תלויות בהרוג מבחינה כספית (אישה, ילדים קטנים, הורים חסרי יכולת וכיו"ב). לפיכך, לדוג`, הפיצוי המגיע ליורשיו ותלוייו של אדם צעיר בעל משפחה, אשר נהרג בתאונת דרכים והרוויח שכר חודשי גבוה בטרם התאונה, עשוי לנוע בין מאות אלפי שקלים למליוני שקלים.
 
עו"ד נועם דבוש בעל ותק ונסיון רב בתביעות לפיצוי עקב תאונות עבודה. צרו קשר לקבלת ייעוץ ראשוני ללא תשלום.
המידע המובא לעיל הינו בסיסי וכללי. ייעוץ קונקרטי יינתן רק לאחר בחינת נסיבות אירוע הנזק, כל מקרה לגופו.